Bagger, meer dan alleen leren
Bagger is een werkweek waarin biologie, scheikunde, natuurkunde, aardrijkskunde en tekenen centraal staan. Er wordt een poster gemaakt bij elke activiteit. De hele week fiets je op en neer naar de boerderij. Dit jaar was het de beurt aan mij om deel te mogen nemen aan deze werkweek: Bagger!
Wat hebben we op Bagger gedaan?
Ik zat samen met 4 andere kinderen in een groep. Met deze groep heb ik de hele week samengewerkt met opdrachten en het maken van posters.
Op de eerste dag kregen we de activiteit van natuurkunde. Hierbij stonden vooral waterdiertjes centraal. Met emmers en netten vingen we hele mooie waterdiertjes en uiteindelijk zelfs een zoetwaterkreeft! In de middag begonnen we aan onze poster en begonnen we de beestjes te determineren. Dat was nog een hele klus, maar het bleef gezellig in de schuur. Hierna werd het tijd voor het maken van een poster waar onze resultaten in verwerkt konden worden. Daarna konden we een conclusie trekken van deze resultaten.
Gevangen zoetwaterkreeft |
Dag twee stond helemaal in het teken van scheikunde. Hierbij moesten we de chemische bepaling van het water gaan bepalen. In de ochtend gingen wij water verzamelen die wij vervolgens gingen onderzoeken met allerlei experimenten. Ook hier verwerkten we de resultaten in een poster, waaruit we vervolgens weer een conclusie konden trekken. Deze dag was wel erg gestresst doordat sommige onderdelen niet helemaal goed gegaan waren. Gelukkig is het uiteindelijk weer helemaal goed gekomen.
Op de derde dag doken we het onderwerp 'fruitteelt' in. Dit behoorde tot biologie. 's Ochtends gingen we langs twee verschillende boomgaarden waar appels en peren groeiden. Een van de boomgaarden had juist bomen die netjes in rijen stonden en die niet hoog waren. De andere boomgaard had bomen die meer door elkaar stonden en hogere bomen had. Weer terug in de schuur gekomen, begonnen we met onderzoeken en resultaten verwerken. Natuurlijk maakten we hier ook weer een poster bij en werd er weer een conclusie getrokken uit onze resultaten.
De vierde dag, donderdag. Op deze dag gingen we aan de slag met aardrijkskunde. In de ochtend zijn we naar twee gebieden geweest waar we vervolgens grondboringen hebben gedaan. Daarna zijn we naar de dijk gegaan en hebben we de dijk opgemeten. Ook hier werd er weer een poster gemaakt met alle resultaten en een uiteindelijke conclusie.
Laatste dag baggeren, vrijdag. Langzamerhand begonnen we toch wel moe te worden van al die posters hoor! Gelukkig hadden we deze dag het vak tekenen. Hierbij hoefden we geen poster te maken, maar een schilderij. In de ochtend hebben we veel schetsen gemaakt van de natuur en in de middag hebben we elkaars schetsen verwerkt in een groot schilderij. Deze dag was nog het meest geslaagd van allemaal, omdat we voor dit project het hoogste cijfer hebben gekregen en dit een hele mooie afsluiting was van de Baggerweek.
Wat vond ik van Bagger?
Ik vond Bagger een hele gezellige en leerzame werkweek. Het is meer dan alleen leren, het is ook echt begrijpen en dingen zien. Ook was de sfeer erg gezellig. In de natuur bezig zijn is wel wat anders dan alleen stilzitten in het klaslokaal.
Hee,
BeantwoordenVerwijderenIk vind dat je een hele goede tekst hebt gemaakt.
Eigenlijk is het enige wat ik aan te merken heb het slot, dat is wat aan de korte kant.
De tekst is erg overzichtelijk en goed te begrijpen.
Ik vind dat je een hele goede tekst hebt geschreven. Je tekst is duidelijk en stap voor stap beschreven. Het is ook uitnodigend om te lezen door alle plaatjes. Het slot is alleen best wel kort in vergelijking met de rest van de tekst. Voorderest heb je de sfeer heel goed beschreven en heel duidelijk uitgelegd wat we allemaal hebben gedaan.
BeantwoordenVerwijderen