Pagina's

dinsdag 28 mei 2013

Reactie op 'Wij willen les van slimme en coole leraren, niet van 'zesjes''

Ingezonden brief

Graag wil ik reageren op het artikel dat 24 mei 2012 verscheen in het NRC Handelsblad. In het artikel was men van mening dat in Nederland het Fins model zou moeten worden ingevoerd. Dit model hield hoge cijfers voor de student (die leraar wil worden) in, beter imago voor de leraar en populariteit voor het beroep leraar. 

Ik ben het echter niet met dit voorstel eens. Ik denk eerder dat het probleem over het tekort aan leraren er dan alleen maar op achteruitgaat, als dit voorstel wordt ingevoerd. 
Men kan wel een grens gaan stellen voor cijfers waaraan de student moet voldoen, maar betekent dat ook dat de student gemotiveerd en enthousiast is over het beroep? Ook al is de leraar nog zo hoogopgeleid, dit betekent niet meteen dat het goed kan lesgeven, de klas op orde kan houden en de leerlingen goede uitleg of juist uitdaging kan bieden. 

Ook ben ik van mening dat een beter imago op het beroep leraar niet voor grote verbetering zal gaan zorgen. Er zullen heus wel meer studenten leraar willen worden, maar dit alleen voor het goede imago: slim, cool en niet te slecht om een ander beroep uit te oefenen. Maar is het dan echt de passie dat hen ertoe zet om leraar te worden? Dat lijkt me niet. Je wordt toch ook geen chirurg voor het vele geld en het hoge aanzien, zonder de passie om mensen te helpen? 

En als laatst over de populariteit: daar komt alleen meer gedoe bij. Het beroep wordt populairder en dan? Dan klaagt men over een overschot aan leraren. Moeten de studies om leraar te worden dan ook lotingsstudies worden? Er komen dan wel heel erg veel eisen bij om leraar te worden. Men moest al hoge cijfers hebben, maar dan ook nog een loting erbij? Het schrikt de mensen alleen maar af om nog leraar te worden. 

Houdt het Fins model maar lekker bij Finland. 
  

4 opmerkingen:

  1. Je hebt een goede brief geschreven!
    Je hebt goede en duidelijke argumenten bedacht.
    Ik vind het een hele goede brief en ik heb er niks op aan te merken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind dat je brief duidelijk is.
    Het enige wat ik erop aan te merken heb, is dat je hebt staan: 'dit betekent niet meteen dat het goed les kan geven.' Ik denk dat het beter zou zijn als je 'het' had vervangen door 'hij'.
    Voor de rest vind ik dat je je mening goed hebt beargumenteerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Reacties
    1. Kan je uitleggen waarom je van mening bent dat dit een slechte brief is? Enige argumenten? Alvast bedankt.

      Verwijderen