Jongens zouden het steeds slechter doen op school. De
schoolprestaties gaan omlaag en jongens zouden hun studie eerder afbreken. Gescheiden
onderwijs zou de oplossing bieden om de schoolprestaties van de jongens weer omhoog
te krikken. Toch is dit makkelijker gezegd dan gedaan, want biedt gescheiden
onderwijs wel zoveel voordelen?
Door gescheiden onderwijs zouden jongens les krijgen op de
manier die zij prefereren en de resultaten op school zouden aanzienlijk
verbeteren. Ook meisjes zouden baat hebben bij gescheiden onderwijs, aangezien
de meisjes ook een eigen manier hebben van het interpreteren van informatie.
Toch kleven er significante nadelen aan gescheiden onderwijs.
Als jongens en meisjes gescheiden les krijgen, zullen jongens
en meisjes niet meer samen kunnen werken bij schoolopdrachten. Veel leerlingen
vinden het prettiger om samen te werken met iemand van het andere geslacht.
Juist omdat jongens en meisjes beide op een andere manier informatie verwerken[1]
en te werk gaan, vullen jongens en meisjes elkaar goed aan. Het komt vaak voor
dat jongens beter zijn in exacte vakken en minder sterk in talen en dat meisjes
juist beter zijn in de talen, maar minder goed in de exacte vakken. In de klas
kunnen jongens en meisjes elkaar daardoor goed helpen, wat bij gescheiden
onderwijs al niet meer mogelijk is. Bovendien voelen sommige jongens zich niet
op hun gemak in een klaslokaal met alleen jongens en dit geldt ook voor
meisjes.
Daarbij komt dat mannen en vrouwen later ook moeten kunnen samenwerken
op de werkvloer. Als jongens en meisjes op de middelbare school worden
gescheiden, dan zijn jongens en meisjes het niet gewend om met elkaar samen te
werken. Dit kan problemen veroorzaken op de werkvloer en het kan hun carrière
in de weg staan. Om dit te voorkomen is het belangrijk dat jongens en meisjes
al vroeg met elkaar overweg kunnen, zodat dit hen later alleen maar makkelijker
afgaat.
Bij gemengd onderwijs heeft men de zekerheid dat vrouwen en
mannen op dezelfde manier worden geschoold. Iedereen wordt op dezelfde manier
behandeld en de een is niet beter of slechter geschoold dan de ander. Op die
manier is het later voor werkgevers niet aantrekkelijker om eerder mannen of
eerder vrouwen aan te nemen, gebaseerd op hun scholing. Bij gescheiden
onderwijs valt hier over te twisten, omdat jongens en meisjes apart leskrijgen
en een van beide hier misschien (onbewust) hoger geschoold wordt. Hierbij draagt gemengd onderwijs bij aan de
emancipatie en dit geeft beide geslachten gelijke kansen in hun carrière.
Vaak wordt de conclusie al snel getrokken dat lagere
schoolresultaten van jongens te wijten zijn aan de manier van lesgeven. Dit kan
zeker meewegen aan de lagere schoolresultaten, maar er spelen veel meer
factoren mee, zoals de instelling van de leerling zelf en de opvoeding die de
leerling meekrijgt. Sommige jongens zijn nu eenmaal minder gemotiveerd en
hechten een kleinere waarde aan school dan andere, waardoor hun
schoolresultaten lager kunnen uitvallen. Dit heeft niets te maken met de manier
van lesgeven, maar dit gaat puur over de leerling zelf. Ook is de ene ouder
strenger als het komt op schoolresultaten dan de andere ouder. Bij het behalen
van een slecht resultaat zullen er ouders zijn die hun kind dingen gaan
verbieden, totdat de resultaten van school verbeteren. Dit prikkelt het kind
weer om de schoolprestatie te verbeteren. Echter zijn er ook ouders die minder
waarde hechten aan de schoolprestaties van hun kind en zij zullen dan ook
minder snel maatregelen treffen, waardoor het kind niet meteen verbetering in
presteren zal leveren. Ook dit heeft niets te maken met de manier waarop
lesgegeven wordt, maar met de thuisomgeving. Verder wordt er een te grote focus
gelegd op de jongens die het slechter doen op school. Er wordt meteen gesproken
over een feit dat alle jongens het slechter doen op school, alle jongens worden
zo over één kam geschoren .De meerderheid van de jongens rondt namelijk wel
succesvol zijn middelbare school af met een mooie diploma op zak.
Het invoeren van gescheiden onderwijs brengt dus veel
nadelen met zich mee. Jongens en meisjes kunnen elkaar geen hulp bieden op
school, ze weten niet meer hoe ze moeten samenwerken, wat problemen kan
opleveren in hun carrière en mannen en vrouwen worden toch op een andere manier
geschoold, wat de emancipatie in de weg staat. Bovendien hoeft de manier van
lesgeven niet perse verband te leggen met de behaalde resultaten van de
leerling. Houdt het onderwijs maar lekker gemengd.
[1] http://www.quest.nl/artikel/waarom-presteren-jongens-op-school-slechter-dan-meisjes Artikel uit Quest door Jerwin de Graaf, 17 januari 2014
Hoi Mendy,
BeantwoordenVerwijderenJouw betoog is erg goed. Het is duidelijk, bevat goede argumenten en heeft een foutloze opbouw. Je slot is heel pakkend, mede door de laatste zin en je inleiding geeft duidelijk weer waar het om gaat.
Ik heb twee opmerkingen:
Het derde argument vind ik niet zo heel sterk. Dat er gescheiden onderwijs is, wil niet per se zeggen dat er compleet anders geschoold wordt, tenminste dat staat nergens in je betoog. Als jij hier wel van overtuigd bent, had je dit er misschien ook beter even in kunnen zetten. Het argument is nu gebaseerd op iets dat nergens eerder is beweert. Of jongens en meisjes daadwerkelijk heel anders geschoold worden moet je naar mijn mening ook onderbouwen.
De langste alinea is jouw laatste alinea. Dit is het argument wat vaak blijft hangen. Het is echter een hele lange alinea. Ik had als ik jou was, een kortere gekozen. Dit maakt het krachtig.
Voor de rest is het erg goed, je taalgebruik is net, de zinnen zijn mooi geformuleerd, je betoog is helder.
groetjes, Anna Roos
tosti in de pan of in het tosti ijzer?
BeantwoordenVerwijderentosti ijzer is mijn voorkeur
Verwijderenijzer plz
Verwijderenijzer is ook wel mijn voorkeur
Verwijderenwafelmaker
VerwijderenJoost Klein 1983
BeantwoordenVerwijderenik vind dat klassen niet meer mogen bestaan omdat ik een highschool dropout wordt
Leuk betoog wel
BeantwoordenVerwijderen